Pressemitteilung

Einde ondersteuning voor Windows Server 2003: transtec ziet een dringende behoefte aan maatregelen

Nijmegen, 24 October 2014, Het einde is nabij: de ondersteuning van Microsoft Windows Server 2003 zal medio 2015 aflopen. Bedrijven rest dus nog slechts 286 dagen voor het migreren naar een modern server-besturingssysteem en het opzetten van een toekomstbestendige infrastructuur. transtec biedt twee essentiële oplossingsbenaderingen: nieuwe server-hardware en virtualisatie.

Met ingang van 15 juli 2015 zal Microsoft geen nieuwe updates, security patches of hotfixes meer aanbieden voor alle edities van Windows Server 2003, Windows Server 2003 R2 en Microsoft Small Business Server (SBS) 2003. Als een bedrijf desondanks doorgaat met deze besturingssystemen, is de kans op gegevensverlies door hackers of virussen bijna voorgeprogrammeerd.

"Vooral bij veel kleine en middelgrote ondernemingen is Windows Server 2003 nog steeds in gebruik. Hier is dringend actie vereist, al was het maar om te voldoen aan de wet- en regelgeving, de nalevingseisen en het interne beveiligingsbeleid," legt Michael Hohl, Head of Datacenter Solutions bij transtec AG in Tübingen uit. "nog bijna 300 dagen voor de invoering van een nieuw besturingssysteem, dat klinkt als veel, maar zelfs Microsoft gaat uit van een gemiddelde migratieduur van meer dan 200 dagen."

'Men moet vooral één ding niet uit het oog verliezen", zo vervolgt Hohl, "het gaat bij de migratie niet alleen om de vervanging van een besturingssysteem. Minstens zo complex en problematisch is het geheel van toepassingen, dat vaak niet geschikt is voor 64-bits en waar deels de softwarefabrikanten ook niet langer ondersteuning voor bieden.

In praktische termen ziet transtec voor bedrijven twee oplossingen voor de invoering van een nieuw besturingssysteem: het aanschaffen van nieuwe hardware of het implementeren van een servervirtualisatie. transtec biedt voor beide varianten passende oplossingen: enerzijds volledig geïntegreerde serversystemen als standalone-oplossing, bestaande uit hardware en software met een OEM-licentie, anderzijds vooraf geconfigureerde Hyper-V-Bundles.

Bij de implementatie van de oplossingen biedt transtec bedrijven uitgebreide ondersteuning. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de gedetailleerde analyse van de bestaande infrastructuur en de geïnstalleerde toepassingen, met inbegrip van hun update-mogelijkheden. Op basis hiervan ontwikkelt transtec individuele, op de desbetreffende gebruikerseisen toegesneden migratieplannen. Hooggekwalificeerde oplossingsarchitecten begeleiden vervolgens elke migratiestap tot aan de succesvolle lancering van de nieuwe oplossingsarchitectuur.

Volgens transtec biedt een modern besturingssysteem, zoals Windows Server 2012 R2, talrijke voordelen die bedrijven eigenlijk niet kunnen missen. transtec noemt daarbij:

• Eenvoudig opbouw van uitvalveilige en hoogwaardige scale-out-fileservers met Windows-hulpmiddelen
  • Mogelijke uitvoering van een uitgebreide terminalserveroplossing
  • Gratis in de licentieprijs inbegrepen hypervisor "Hyper-V" met Enterprise Features
  • Eenvoudige uitbreiding naar een high availability cluster
  • Mogelijke integratie van virtuele Linux-besturingssystemen
  • Automatisering van onderhoudswerkzaamheden door geïntegreerde tools
  • Integratie met systeembeheertools zoals Microsoft System Center.

En niet in de laatste plaats is een bedrijf met een nieuw besturingssysteem ook goed voorbereid op een mogelijke toekomstige implementatie van cloud-modellen, bijvoorbeeld een hybride cloud, die bestaat uit een private cloud in uw eigen datacenter en een public cloud.

Meer informatie van transtec over de beëindiging van de ondersteuning van Windows Server 2003 is te vinden op: http://www.endofwinserver.info.

Weitere Informationen:

ttec Computer B.V.
Pers and Public Relations
Marc van Schijndel
Kerkenbos 1097D Postbus 38040
6503 AA Nijmegen
E-mail: mvanschi@ttec.nl
www.ttec.nl

Über transtec:

The IT service provider ttec Computer B.V. offers unique IT expertise based on the combination of its manufacturer, system house and High Performance Computing (HPC) competence. ttec delivers client-specific solutions, a broad service portfolio and fulfils the highest security standards with its Cloud. Customers include public institutions as well as companies from different branches. The market-listed company has offices in Germany, France, Great Britain and Switzerland and generated a revenue of 44,6 million Euros in 2015. www.ttec.nl